پیرامون ادبیات
نقد و بررسی و انتشار آثار ادبی

ابويزيد طيفور پسر عيسي پسر سروشان بسطامي ملقب به سلطان‌العارفين به ظاهر در نيمه اول قرن دوم هجري يعني در سال آخر دوره‌ي حكومت امويان در شهر بسطام از ايالت كومش(قومس) در محله مؤبدان(زرتشتيان) در خانداني زاهد و متقي و مسلمان چشم به جهان صورت گشود. (برخي از محققان پدران بايزيد از جمله سروشان را پيرو آئين مهر دانسته‌اند.) فصيح احمد خوافي تولد او را در سال 131 هجري ثبت كرده و نوشته است كه جد او سروشان والي ولايت قومس (كومش) بوده است.

مي‌گويند جد اين بينشور بزرگ ايراني، سروشان زرتشتي بوده و سپس بدين اسلام درآمده است. چنين مي‌نمايد كه بايزيد در تصوف استاد نداشته و خرقه‌ي ارادت از دست هيچ‌يك از مشايخ تصوف نپوشيده است، گروهي او را امي دانسته و نقل كرده‌اند كه بسياري از حقايق بر او كشف مي‌شد و خود نمي‌دانست، گروهي ديگر نقل كرده‌اند كه يكصد و سيزده يا سيصد و سه استاد ديده است. قدر مسلم اينكه استاد او در تصوف معلوم نيست كه كيست و خود چنين گفته است كه مردمان علم از مردگان گرفتند و ما از زنده‌اي علم گرفتيم كه هرگز نميرد. و باز پرسيدند كه پير تو در تصوف كه بود؟ گفت: پيرزني.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 22 آذر 1392برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 

پیرشالیار

از حدود ۵ ام بهمن ماه مراسمی به نام «پیرشالیار» در اورامان تخت (هورامان) کردستان و در کنار مرقد پیرشالیار برگزار می شود که سه روز به درازا می کشد. در این مراسم از باغ پیرشالیار گردوهایی چیده شده و برای اهالی فرستاده می شود........


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 27 بهمن 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 امام رضا علیه السلام: عبادت به نماز و روزه زیاد نیست، به اندیشه زیاد درباره خداوند است. (تحف العقول، ص 442)

پژوهشی در زمینه شاعر نبودن پیامبر از دیدگاه قرآن (1) / جبرئیلی، محمد صفر

 

منابع : مجله نامه مفید، شماره 4 | تاریخ درج : 1387/12/24 | بازدید : 2408

کلید واژه ها :

چکیده:

در نوشتار حاضر، ابتدائاً از تاریخچه شعر و تدوین آن و اینکه شعر از فطریات انسان است سخن به میان آمده است. سپس فرق شعر را با نظم بیان نموده و آیات مربوط به شعر و شاعران را ذکر کرده ایم و ضمن دسته بندی این آیات به بیان آرای مفسران شیعه و اهل سنت پرداخته و نهایتاً مدعای خود را با استناد به آیات و روایات به اثبات رسانده و در پایان با توجه به آیات شریفه قرآن موقعیت شاعران را نفیاً و اثباتاً مطرح کرده و از مطلوبیت نفسی شعر سخن گفته ایم......


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 بعثت پيامبر مكرم اسلام (ص)

مبعث پيام آور وحي، پيامبر نور و رحمت بر مسلمانان جهان مبارك باد

ستاره اي بدرخشيد وماه مجلس شد                             دل رميده ما انيس و مونس شد

نگارمن كه به مكتب نرفت وخط ننوشت                       بغمزه مسئله آموز صد مدرس شد

ببوي او  دل  بيمار عاشقان  چو صبا                           فداي عارض نسرين وچشم نرگس شد

«بعثت‏» انقلاب بزرگ برضد جهل، گمراهى، فساد و تباهى است.وسزاوار منت‏گذارى خداوند و در بردارنده حكمت و تربيت است.

محمد به مرز چهل سالگي رسيده بود او هر ساله سه ماه رجب وشعبان ورمضان را در غار حرا ( كوهى در شمال مكه ) به عبادت مي گذرانيد .

آن شب،.....


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 بهمن 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

 زرتشت

زَرتُشت یا زَردُشت پیامبر ایران باستان که جدا از روحانیت کلام و نوشته های آسمانیش از اولین روشنفکران ایران بلکه جهان است که مزدیسنا را بنیان گذاشت. جدا از کلام وحی سروده های زیبایی هم از او در ادبیات پارسی جاودان مانده است .[۱] وی همچنین سراینده گات‌ها، کهن‌ترین بخش اوستا می‌باشد.[۲] زمان و محل دقیق تولد وی مشخص نیست اما گمانه‌زنی‌ها و اسناد، زمانی بین ۶۰۰۰ تا ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح را برای او حدس زده‌اند و زادگاه وی را به مناطق مختلفی مانند ری، آذربایجان، خوارزم و سیستان نسبت داده‌اند.....

نوشته شده در تاريخ جمعه 29 دی 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |

  

بسم الله الرحمن الرحیم

یا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ (1)

ای جامه به خویشتن فروپیچیده ،

قُمِ اللَّیْلَ إِلاَّ قَلیلاً(2)

به پا خیز شب را مگر اندکی ،

نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلیلاً(3)

نیمی از شب یا اندکی از آن را بکاه ،

أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتیلاً(4)

یا بر آن [ نصف ] بیفزای و قرآن را شمرده شمرده بخوان.

إِنَّا سَنُلْقی‏ عَلَیْکَ قَوْلاً ثَقیلاً(5)

در حقیقت ما به زودی بر تو گفتاری گرانبار القا می کنیم.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 29 دی 1391برچسب:, توسط اکبر جعفری |